Lencse, amit nem ismerünk eléggé

Lencse, amit nem ismerünk eléggé

A magyar konyhában a lencse még mindig nem elég népszerű. Hacsak nem a magyar vegetáriánus konyhát vesszük. Eközben egy kiváló alapanyagról van szó, ami nem csak a hús felváltására alkalmas. Sőt azzal együtt is nagyszerű.

A lencse egy hüvelyes növény, tehát ugyan abba a családba tartozik mint a szója, borsó vagy bab. Annak ellenére, hogy elkészítése még egyszerűbb is (mivel főzés előtt nem kell vízben áztatni), nem örvend túl nagy népszerűségnek. Ezzel nem vagyunk egyedül, habár Csehországban is találkozhatunk a hazaihoz hasonló, sűrű lencselevessel (Čočková polévka s parkiem), amit általában virslivel fogyasztanak. Elsősorban a hindu konyha sajátja, akik tökélyre fejlesztették a lencse elkészítését curryvel. Klasszikus ételük a mung babbal és garam vajjal készített lencse, a dhal. Népszerű alapanyag a Közel-Keleten is, ahol gyakran marha vagy bárány mellé, köretként fogyasztják. Egyiptomban például húslevesbe főzik, hagymával, fokhagymával, köménymaggal és korianderrel. Az így elkészített lébe még citromlevet is öntenek.

Mint látjuk, húsos és vegetáriánus ételekben egyaránt jól illeszkedik. Salátákba, levesekbe és pörköltökhöz is kiválóan passzol. Vegetáriánus szendvicsek egyik elengedhetetlen összetevője, a lencséből készült töltelékek, fasírtok és pirogok magas energia- és tápanyagtartalmúak. 9%-át könnyen felszívódó, de sajnos nem teljes értékű fehérje alkotja. Ha lemondunk a húsról, gabonafélék, kása vagy rizs hozzáadásával pótolhatjuk a hiányzó aminosavakat.

A fehérjén kívül a lencse rendkívül gazdag ásványi anyagokban. Legfontosabbak közülük a magnézium, vas, foszfor, cink és kálium. Emellett folsav és rost gazdag forrása. Fogyasztása ajánlott terhes nők számára, cukorbetegeknek és fogyókúrázóknak is. Alacsony glikémiás indexének köszönhetően a lencse hosszú időre teltségérzetet biztosít, miközben stabilizálja a vércukorszintet. Alacsony kalóriatartalmú, 100 gramm lencse alig több mint 100 kalóriát tartalmaz.

Számos változatban áll rendelkezésünkre, melyek nem csak ízben és felhasználási módjukban különböznek egymástól. A legegyszerűbb a vörös és a sárga változat elkészítése, melyek azonban gyorsan megpuhulnak. Kiválóan használhatóak levesbetét gyanánt. A barna hántolatlan fajta íze nagyon hasonló, de több ásványi anyagot tartalmaz. Mivel kissé keményebb, érdemes egy rövid ideig áztatni (nagyjából fél óra), majd főzés után állni hagyni. A zöld lencséhez hasonlóan illik pörkölthöz, lehet készíteni belőle pástétomot és fasírtot, tálalhatjuk salátákkal. Érdemes szemügyre vennünk a Franciaországból származó zöld du Puy lencsét, melyet sokan a legízletesebbnek tartanak. A franciaországi Auvergne és Midi vidéke többek között lencsespecialitásuk ról híresek.