Ízületi fájdalmak kontra sport. Hogy edzhetünk az ízületek túlterhelése nélkül?

Ízületi fájdalmak kontra sport. Hogy edzhetünk az ízületek túlterhelése nélkül?

Az ízületi elváltozások civilizációs betegségnek számítanak. Sokunknak adódhat problémája velük, hiszen gyakran nem ismerünk mértéket a sportolásban. De a mozgás hiánya éppoly veszélyes lehet az ízületekre nézve. 

Nem csak a szervezet öregedése van hatással az ízületeinkre. Gyorsabb elhasználódásukat okozhatják genetikai adottságok, dohányzás, egészségtelen étrend, mozgásszegény életmód, és a … túlságosan intenzív edzés. Hogy találhatjuk meg az aranyutat, melyen haladva a aktív életmód mellett is biztonságban tudhatjuk ízületeinket?

Felkészülten menj futni

A futás – nagy örömünkre – napjainkban divatos időtöltés. Azonban nem mindenki hódolhat ennek a nagyszerű sportnak. Közismert, hogy a futóedzés, főleg ha intenzív, nagyon megterheli az ízületeket. Még ha futás közben nem is érződik a fájdalom, és másnap sem ébredünk megduzzadt, sajgó térddel, fontos eszünkbe vésnünk: a rosszul végzett és erőltetett edzés idővel tönkreteszi az ízületeket. Az egészséges és biztonságos futáshoz szükségünk lesz egy jó cipőre, meleg sportruhára, edzés előtti bemelegítésre, nyújtásra és megfelelő futótechnikára. A Legjobban azok jönnek ki a futásból, akik hetente 10 és 30 kilométer közötti távot futnak le, fokozatosan javítják állóképességüket és 85 kg-nál könnyebbek. A túlsúlyosok számára ez a sport nem ajánlott, akárcsak az ízületi betegségben szenvedőknek.

Hagyd pihenni az ízületeidet

A tréning közben vagy után fellépő enyhe fájdalom egy jelzés arra, hogy ideje más testrészre koncentrálnod, és másfajta edzést választanod. Edzhetjük a vállunkat, elmehetünk sétálni, vagy uszodába. Ugyan ezt tegyük másnap is, ha ízületeink érezhetően elfáradtak. Néhány napos pihenő alatt szervezetünk teljesen regenerálódik, de ilyenkor sem kell teljesen tétlennek lennünk. Számos mozgásforma képes pihentetni az ízületeket. Az elsők között természetesen a vizes sportok szerepelnek. Az úszás vagy aqua aerobik kifejezetten zsírégető hatású és javítják a kondíciónkat, miközben testünk ellazulhat. A fájó, elváltozott ízületekre a könnyed séta hozhat enyhülést. Ha a megszokott séta a friss levegőn már unalmassá válik, próbáljuk ki a nordic walkingot. Az ízületekre nézve biztonságos a kerékpározás, feltéve, hogy sík területen, szobabiciklin vagy spinning biciklin tekerünk. Egy hegyvidéki biciklitúrának több kára lehet mint haszna, mivel megterheli a térdízületeket. Hasonló a helyzet az ütős labdajátékok esetében, melyek a felső és alsó végtagok ízületeit egyaránt terhelik. Ez utóbbiakra kimondottan veszélyes lehet a síelés és a görkorcsolya is. Ízületeink folyamatosan – gyakran nagyon intenzíven – dolgoznak az edzőtermekben és a fitnesz órákon. Ha nem tudjuk, hogy az adott gyakorlatot végezhetjük-e ízületi problémánk mellett is, kérdezzük meg edzőnket vagy terapeutánkat. Különösen akkor, ha a fájdalmak állandósulnak. Ilyen esetekben feltétlenül kerülnünk kell az ízületek megterhelését.