Hogy javítható a kondíció?

Hogy javítható a kondíció?

A rossz kondíciót általában akkor vesszük észre, amikor a busz után kell néhány métert futnunk, elromlott a lift, vagy több év kihagyás után hegyvidéki kirándulásra megyünk. Ilyenkor általában sajnálni kezdjük, hogy régóta elhanyagoltuk a formánkat.

Ezen érdemes változtatni, és a mi a legjobb, néhány hét alatt lehet is.

Alapvető a fizikai aktivitás

A csökkenő fizikai kondíció nem csak a rendszeres edzés hiányából fakad. Hatással van rá az is, ahogy táplálkozunk, a mindennapi stressz, az elegendő alvás és a káros szenvedélyek. Mindezek ellenére a fizikai aktivitás a legfontosabb az összes tényező közül. Ha nem edzel, egyszerűen nem lehetsz formában. Ennek pedig nem csak abban látod kárát, hogy lekésed a buszt, vagy elfáradsz a lépcsőn. Ha jó kondícióval rendelkezünk, kevésbé leszünk kitéve a sérüléseknek, a szervezetünk ellenállóbb lesz, javul a közérzetünk és pszichés állapotunk is. A jó forma egyúttal jó megjelenést is jelent. Röviden szólva – csak előnye lehet. Az első lépés a jó kondíció felé, az edzés elkezdése.

Kezdetben nehéznek tűnhet, főleg ha korábban évek óta nem edzettél. Éppen ezért érdemes előtte felmérni lehetőségeinket. A megfelelő sportág kiválasztásához figyelembe kell venni az életkort, egészségi állapotot, és azt, hogy mihez lenne kedvünk. Függetlenül attól, hogy mi mellett döntünk, rendszeres időközönként kell edzenünk. Fordítsunk időt a pihenésre is edzés során, az intenzív szakasz ne legyen hosszabb fél óránál. Az eredmény biztosan nem marad el. A legelején már negyed óra is elegendő lehet. Nem kell minden nap edzenünk, a közhiedelemmel ellentétben kezdők számára a szünet és a pihenés is az edzés része.

Ha nagyon rossz kondícióval kezdünk, csak fokozatosan jöhetünk bele az intenzív gyakorlatokba.


Vége a lazsálásnak

Ha már rendszeres edzésre szántuk el magunkat, a hétköznapokban sem hanyagolhatjuk el fizikai állapotunkat. Amennyi lehetséges, mondjuk le a gépkocsiról és a tömegközlekedésről. Válasszuk a kerékpárt, vagy menjünk gyalog. Az épületekben használjuk a lépcsőt, ahelyett hogy mindig lifttel járnánk. És ami a legfontosabb, rendszeresen eddzünk. Ne hagyjuk, hogy két napnál több teljen el, egy-egy alkalom között.


Racionális táplálkozás

Az egészséges táplálkozás szintén a jó kondíció elengedhetetlen része. Ha ennek hiányát érezzük, valószínűleg nem csak keveset mozgunk, hanem egészségtelenül is táplálkozunk. Az egészségtelen ételeket, fast foodot, instant termékeket, édességeket és sós rágcsálnivalókat a legjobb teljesen kiiktatni étrendünkből. Egyáltalán nem nehéz mindezt felváltani kiegyensúlyozott étrenddel, amiben megtalálható a jó minőségű szénhidrát, a fehérje, és a szervezet megfelelő működéséhez nélkülözhetetlen mikroelemek. Hagyjunk fel a fehér kenyérrel és a hagyományos tésztával, rizzsel. Helyettük fogyasszunk teljes kiőrlésű pékárút, több zöldséget, csökkentsük a sófogyasztást, és gyakrabban főzzünk otthon.

A rendszeres fizikai megerőltetés helyes táplálkozást is igényel, ezért az adott sportágtól függően tájékoződjunk, hogy pontosan milyen tápanyagokra van szükségünk.