Gyümölcsből és zöldségből kevesebbet eszünk a javasoltnál

Gyümölcsből és zöldségből kevesebbet eszünk a javasoltnál

A WHO ajánlása a napi 400 grammról 1990 óta van érvényben, de felmerült, hogy ennek akár a dupláját is el kellene fogyasztani.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint napi 5 adag zöldség-gyümölcs elfogyasztása a kulcsa az egészséges életnek. Hazánkban a Központi Statisztikai Hivatal 2010-es adatai szerint ennek alig több, mint a fele, 230 gramm fogy. Ausztráliában ezt az adagot már 7-re emelték – ők azt javasolják, hogy napi 5 adag zöldséget és 2 adag gyümölcsöt fogyasszanak a lakosok.

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének szakembere lapunknak elmondta, hogy nincs egyetértés a szakértők között, és vannak olyan országok is, ahol napi 10 adag zöldség-gyümölcs elfogyasztását javasolják.

– Az 5-7 adag zöldség-gyümölcs elfogyasztása lenne a teljesen egészségesnek nevezhető, főként hazánkban, ahol a lakosság jellemzően túlsúlyos – mondta Duli Viktória, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének szakértője. – A túlsúly egyik oka épp az, hogy rostszegényen táplálkozunk, de gabonából és finomított lisztből készült ételekből sokat veszünk magunkhoz. Hivatalosan Magyarországon is a WHO által meghatározott napi 5 adag van érvényben, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyarok többsége még ennyit sem fogyaszt.

A dietetikus szerint nehéz felmérni, hogy hazánkban pontosan hány gramm az egy főre eső zöldségfogyasztás, aminek egyik fő oka az, hogy sokan nem tudják, mi számít egy adag zöldségnek.

– Az emberek hajlamosak azt gondolni, hogy ha két szelet paprikát, vagy két karika uborkát raknak a reggeli szendvicsükbe, az már egy adag zöldség. Ez inkább csak ízesítőként szolgál, mint hogy valóban fedezné a rostszükségletet – magyarázta Duli Viktória.

A napi 5 adag azt jelenti, hogy minimum fél kilogramm zöldséget-gyümölcsöt kellene elfogyasztanunk, lehetőleg több alkalomra szétosztva, friss formában – hiszen hőkezeléssel veszítenek a vitamintartalmukból.

– Ha nem jutunk friss zöldséghez, válasszuk a gyorsfagyasztottat – ennél a módszernél a legkisebb a vitaminveszteség. A konzerves, üveges termékeket inkább kerüljük – javasolta a szakember. – A frissen préselt zöldség- vagy gyümölcslevek vitamintartalma nem változik, de a rosttartalmuk csökken, ezért a levek nem helyettesítik teljes mértékben a friss zöldségeket és gyümölcsöket – tette hozzá.

Egy nemrég megjelent brit kutatás szerint a zöldség fogyasztása négyszer egészségesebb a gyümölcsnél, ám a szakember szerint ezt nem lehet ilyen biztosan kijelenteni. – Azt szoktam tanácsolni, hogy a napi 5 adagból három legyen a zöldség, kettő pedig a gyümölcs, hiszen utóbbinak magasabb a cukortartalma, de ez nem kőbe vésett szabály – mondta a dietetikus.

– Ez a mennyiség a gyermekek egészséges táplálkozásához is megfelelő, több nem ajánlott nekik, mert ha jóllaknak a sok rosttól, kevesebb fehérjét fognak enni, ami pedig elengedhetetlen a fejlődésükhöz – javasolta.

Túlfogyasztási problémák nem igazán jellemzőek a zöldségek és gyümölcsök esetén. Maximum az ismerten emésztőrendszeri megbetegedésben szenvedőknek kell odafigyelniük, hogy miből mennyit egyenek. Gyomorfekélyeseknek, epeköveseknek nem ajánlott sok babfélét, hüvelyest fogyasztaniuk, mert ezek puffasztó hatásúak, a savproblémákkal küzdőknek pedig a gyümölcsökre kell odafigyelniük.

A zöldség- és gyümölcsfogyasztásra is igaz, hogy fontos a változatosság, hiszen a megfelelően vegyes táplálkozás az egészségünk alapja.

Átlagfogyasztás

230 gramm zöldséget és gyümölcsöt fogyaszt naponta átlagosan egy magyar a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi adatai szerint.
 
Napi 5 adag

Az ajánlott fél kilogramm zöldség elfogyasztása kis változtatással könnyen beépíthető az étrendünkbe.

  • A reggeli mellé együnk egy paradicsomot vagy paprikát, ne csak néhány szeletet. A müzlit gazdagíthatjuk bogyós gyümölcsökkel, csonthéjasokkal. A zöldség- és gyümölcsléből pedig válasszunk rostosat.
  • Tízóraira és uzsonnára együnk gyümölcsöt. Egy közepes alma vagy körte, esetleg egy banán megfelel egy adagnak. Ne fogyasszunk mindennap hasonló gyümölcsöt.
  • Ebédre fogyasszunk olyan ételt, amelyben lehetőleg sok párolt vagy főtt zöldség van. A különböző  zöldséglevesek, főzelékek vagy a párolt zöldségköretek fedezik a déli egy adagot.
  • Az esti zöldségadagot fedezi a friss zöldsaláta. Változatos fűszerezéssel, öntettel ízletes vacsora lehet önmagában, de akár natúr, sovány grillhús, tojás, pizza vagy szendvics mellé is fogyasztható.

Cikk forrása