Egészséges zsírok – milyen termékekben találhatóak?

Egészséges zsírok – milyen termékekben találhatóak?

A telítetlen zsírok segítenek a megfelelő koleszterinszint megtartásában és erősítik az immunrendszert. Milyen termékekben találhatóak meg?

Miért kell zsírt fogyasztanunk?

Szervezetünk a megfelelő működéséhez különböző tápanyagokat használ. Az egészséges étrendnek ezért megfelelő mennyiségű zsírt, szénhidrátot, fehérjét és vitaminokat is tartalmaznia kell. A zsírok szükségesek a D, A, E és K-vitaminok szállításához, részt vesznek az anyagcsere fenntartásában és a szükséges enzimek termelésében is fontos szerepük van.

A napi étrend összeállításakor a telítetlen zsírokat kell előnyben részesítenünk és le kell mondanunk a megszilárdított telített zsírokról, ami megtalálható például a vajban, zsíros húsokban és felvágottakban, valamint tejtermékekben.


Mely termékek gazdagok telítetlen zsírokban?

A telítetlen zsírok leggazdagabb forrásai a tengeri halak. Ezek az ember számára is elengedhetetlen omega-3 zsírsavakat tartalmaznak. Az étrendünket ezért érdemes felfrissíteni lazaccal, makrélával, heringgel, szardíniával. Az omega-3 kiváló forrásai még a tenger gyümölcsei. A halakban található omega-3 hatással van a keringési rendszer állapotára, védelmet nyújt érelmeszesedéssel és szívproblémákkal szemben.

A telítetlen zsírok más forrásai a mogyorófélék és az omega-6 zsírsavtartalmú növényi olajak. Sütéshez elsősorban olyan olajat kell használnunk, amely egyszeresen telítetlen zsírsavat tartalmaz. Az olíva és repce olajról van szó. A többszörösen telítetlen zsírsavtartalmú olajakat legjobb hidegen fogyasztani. Ide tartozik a napraforgóolaj, kukoricaolaj és szójaolaj. A diétát gazdagíthatjuk szőlőmagolajjal, tökmagolajjal és szezámmagolajjal. Ezek a termékek omega-6 zsírsavat tartalmaznak, kiválóan használhatóak salátákhoz és szószok készítéséhez. Érdemes azonban figyelembe venni, hogy ezek sütésre nem alkalmasak. Omega-3 savban gazdag még a lenolaj, amit csak hidegen fogyasszunk.